Csütörtök 2024.05.02 07:53 |
Üdvözöllek Vendég Főoldal | Regisztráció | Belépés | RSS |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Egedy ZitaAz amerikai filmekről (2007)Néhány amerikai filmkategória "elemzése" viccesen Eddigi életemben (16 év) elég sok
kalandfilmet, néhány thrillert, nem olyan sok vígjátékot, illetve közepes
mennyiségű „agyament, baromság”-nak titulálható filmet láttam. Meg kell hagyni, hogy az amerikaiak, ha a
humorhoz nem is igazán, de az érdekes, akciódús kalandfilmekhez igazán értenek.
De persze ezek között is van egy rakás marhaság. És persze vannak
színvonalasabbak is. Lentebb, bármilyen kategóriáról is legyen szó, nem szabad
általánosítani. Mert minden kategóriának vannak egykaptafára menő, vagy éppen
tényleg színvonalas(abb), ill. sült baromság filmjei. Vegyük először a kalandfilmeket. Vannak azok a bizonyos lakatlan szigetes
filmek. Ebből a témából sok feldolgozás és film készült. Na ezek közül még egy igazán jót sem láttam. A téma
kb. mindig ugyanaz: egy család, vagy néhány, egymástól idegen ember lezuhan egy
lakatlan szigetre, vagy hajótörést szenvednek. Mikor már úgy-ahogy hozzászoknak
új helyzetükhöz, kiderül, hogy a szigetet mutánsok, vagy emberevő bennszülött
törzsek lakják, vagy pedig kalózok akarják elfoglalni. Az emberevő törzs
természetesen a szigetre kerülteket akarja megenni vagy feláldozni, de ez nem
szokott sikerülni. A kalózok természetesen mindig háromszoros túlerőben vannak,
mint a szigetlakók, de a szigetlakók néhány puska, és érdekes stratégiák
folytán mindig legyőzik őket. A film végére általában lesz 1-3 halott is. És
persze a lakatlan szigetes filmekben mindig van szerelem, ami még nem is lenne
baj, de legtöbbször a romantikus szál szörnyen csöpögősre sikerül, és túl
idillikus…Vannak természetesen ellentétek is; elégedetlenkedő, lázadozó
emberek, és vannak a Jók, meg persze a Főhős Férfi, aki igazi polihisztor, ráadásul
mindig igazságos és mindent tud (sebet ellátni, vadászni, házat építeni, sátrat
verni, fejből idézi a nagy költőket, írókat, ért a fizikához, kémiához, az
időjáráshoz, az emberi lélekhez, és mélyen vallásos; ő 40-50 év közötti férfi,
aki általában elég sármos). Szokott még lenni az ilyen filmekben egy Nő
–bármennyi férfi is kerül a szigetre-, aki süt-főz, mos a többiekre, és persze
összejön a Főhős Férfival. Végül egy arra járó hajó észreveszi a szigetről jövő
füstjeleket, kiköt, és a legénység megkeresi a szerencsétlen szigetlakókat, mire
azok örömujjongásban törnek ki. Ám amikor a hajóskapitány felajánlja, hogy
felveszi szegény embereket a hajójára és hazaviszi őket, akkor a szigetlakók
összenéznek, és nemet mondanak. Ők olyan jól összeszoktak ezen a szigeten…
Vadászgatnak, halászgatnak, esznek, alszanak, küzdenek a túlélésért, küzdenek
esetleg a monszunnal, három éve ugyanabban a ruhában járnak, hadakoznak a
különféle trópusi betegségekkel, akkor miért is mennének haza, ahol a víz a
csapból folyik, van áram, fűtés, naponta lehet tiszta ruhát cserélni, nem kell
vadászni, halászni, küzdeni a túlélésért, hadakozni a különféle rejtélyes
trópusi betegségekkel, és esetleg menekülni a monszun elől?!... De azért vannak értelmesebb emberek is,
akik inkább a hazautazást választják. Vannak még olyan kalandfilmek is, amik
dzsungelben, sivatagban, Kanada festői tájain, ill. magas hegységekben eltévedt
emberekről szólnak. Ezek közepes butaságok szoktak lenni. A film szereplői általában
lezuhannak repülővel a sivatagban, magas hegységben, dzsungelben, vagy
eltévednek a meseszép Kanada tájain egy hajós kirándulás alkalmával, ahol
ráadásul még el is rabolják őket, és olyankor kiderül, hogy a csapat
vezetőjének vaj van a fején, mert benne volt az előre megtervezett túszejtésben.
Ám ha szerencsétlen emberek a sivatagban, magas hegységben vagy dzsungelben
zuhannak le, előbb-utóbb elfogy a vizük –főként a sivatagban-, ezért a
repülőhöz használt desztillált vizet kell inniuk. Ha magas hegységben zuhannak
le, a medvék és a fagyhalál fenyegeti őket. Ha pedig dzsungelben, akkor elég
valószínű, hogy orvvadászok fognak rájuk találni, akik elhurcolják magukkal
őket, és csak nagy sokára egy arra járó katonai alakulat menti meg őket, vagy
pedig kiderül, hogy már régóta keresték őket, és csak mostanra sikerült
bemérniük a jeleket (mobiltelefont, jeladót) a felderítő egységeknek. Ezek a
filmek elég izgalmasak szoktak lenni, és nem feltétlenül butaságok, bár néha a
rendezőnek vannak bizarr húzásai, amiket az emberek a való életben nem biztos,
hogy megtennének, vagy előfordulna velük ilyesmi. Viszont szoktak lenni az
efféle filmekben érzelgős jelenetek, és önfeláldozó emberek, pl. akik utolsó
falatjukat is a szoptató anyának és csecsemőjének adják oda, akik megmentik a
társaikat, vagy valami nagy tettet hajtanak végre –pl. majdnem teljesen
elfagyott végtagokkal sikerül tüzet gyújtaniuk, vagy megszerelni a lezuhant
repülőt, esetleg készíteni lombos faágakból S.O.S.-jelet a földre. De a film
végén mindig megtalálják őket, és egy pár embert leszámítva mindenki életben
marad. Aztán vannak még azok az akció-kaland
filmek, amik ugye összeesküvés-elméletekről (valakik, valahol, régen rájöttek
valamire, és arra, hogy ezt a dolgot titokban kell tartani a világ elől, ezért
egy titkos társaságot alapítottak, továbbadták tudásukat, és ha ez a titok a
napvilágra kerül, akkor baj lesz, és ezt a titkot majd a gonosz emberek meg
akarják szerezni, hogy rosszra használják) szólnak. Az utóbbi időben ebből a
kategóriából csak hülyeséget láttam. Ezek a filmek az összeesküvés elméleteken,
régi „legendákon”, titkos társaságokon, rejtélyes embereken alapulnak.
Látványos filmek ezek, semmi kétség, de legtöbbször óriási marhaságok. Vannak
bennük, megelevenedő kőszörnyek, szétmarcangolt, összeégett holttestek, aszott,
életre kelt múmiák, ősi rítusok, varázsigék, eldugott helyek, titokzatos
tárgyak, belemagyarázások, -hogy esetenként megtévesszék a tudatlan sokaságot.
Az ilyen filmekben a főszereplő általában egy hétköznapi férfi, vagy nő, aki
csak véletlenül keveredik bele az eseménybe, segítője, pedig természetesen egy
olyan bombázó, vagy sármos férfi, aki az adott téma szakértője. Ezek ketten
rendszerint megmentik a világot, vagy lerántják valamiről a leplet, miközben
végig a film folyamán meg akarják ölni őket. Van még a filmben egy Szemét Alak,
aki általában –de nem mindig- a menekülő férfi és nő mellé szegődik, hogy
„segítsen” nekik, pedig valójában a saját szakállára, vagy pedig a Gonoszoknak
dolgozik. Az ilyen és általában minden akciófilmben mindenki tud pisztollyal
lőni, autót vezetni, a Főgonosz emberei legtöbbször feketében járnak, a
főszereplő nő pedig tűsarkúban, és ő a magabiztosabb, nem a férfi. Vegyünk egy egyszerű példát: adott egy
gimnáziumi énektanár, ő az Ember, Aki Véletlenül Belekeveredik az Eseményekbe.
Ő szerény ember, aki szabadidejében komolyzenét hallgat. Egy napon valakik
megölik az apját –aki elismert régész volt-, és a férfi az apja íróasztalának
fiókjában egy borítékot talál, a következő felirattal: Fiamnak -átadandó a halálom után. Nosza, a férfi kinyitja a
borítékot, és mi talál benne? Egy furcsa kottát, ami olyan régi, hogy a
hangjegyeket még négyzetek jelölik, a papír már sárgult, és a kottasorok alá
valami ismeretlen nyelven írt szöveg áll. De a borítékban egy levél is van. Ez
áll benne: Kedves fiam, mikor te olvasod
ezt a levelet, én már nem leszek e világon. Kérlek, vidd el ezt a Kottát a
legjobb barátomnak! (Tudod, hol lakik.) Ő pedig tisztában lesz azzal, hogy mit
kell tennie a Kottával. Szeretlek, apád. A férfi arra gondol, hogy az apja
biztosan már szenilis volt, ezért a férfi éppen meg akarja semmisíteni a
borítékot, amikor betoppan hozzá, egy mindentudó bombázó nő, aki a téma
szakértője. Mármint a rejtélyes kódolt üzeneteké. És ez a nő azt állítja, hogy
ő volt a férfi apjának a titkárnője –az apa nyugdíjba vonulása után egy titkos
társaságot vezetett- ráadásul tud a levélről, és segíteni szeretne a férfinak,
ezért az meg ne semmisítse a borítékot, tartalmával együtt. A férfi kiborul,
hogy az apja már megint milyen hülyeséget eszelt ki -ugyanis hősünk nem tudott az apja dolgairól
és titkos társaságáról-, ezért rettenetesen elcsodálkozik, hogy mennyire
félreismerte az apját. Miután a nő lebeszélte a férfit a kotta és a levél
elégetésére vonatkozó elhatározásáról, hirtelen rájuk törik az ajtót, le
akarják lőni őket, hogy megszerezzék a borítékot. A férfi, aki a karaktere
szerint egyébként egy nagy mulya, de képes hőstetteket végrehajtani, a Mulya
Hős, a nő pedig a Tudálékos Bombázó, ugyanis ő az a fajta nő, aki minden kódot,
rejtjeles üzenetet megfejt, betéve tud egy csomó legendát, több ősi, furcsa
nyelven beszél, tanult filológiát, mindig magabiztos, és ő önt lelket a Mulya
Hősbe, és persze tudálékos. Mindig kosztümben és magas sarkú cipőben jár. Tehát
a Mulya Hős és Tudálékos Bombázó elmenekül a titokzatos Kottával együtt, és
folyamatosan üldözik őket a Gonoszok, Akik Meg Akarják Szerezni a Kottát. A
Mulya Hős és a nő a nő kocsijával elmenekül. A Gonoszok utánuk. Menekülés
közben a Mulya Hős és Tudálékos Bombázó, arról beszélget, vajon hogyan
tudhatták meg a Gonoszok, hogy a Mulya Hős apjánál van a Kotta, és miért kell
nekik. Arra a megoldásra jutnak, hogy az apa Titkos Társágából valaki elárulta
őket. De azt még a Tudálékos Bombázó sem tudja, hogy mire jó a Kotta, hiába
volt a Mulya Hős apjának a titkárnője. A Mulya Hős nem érti, hogy az apja miért
ragaszkodott ennyire ehhez az ósdi, régi kottához. A férfi végül azt a döntést
hozza, hogy az apa levelének kívánságára keressék meg az apja legjobb barátját,
aki ezek szerint szintén az apja Titkos Társaságának volt a tagja. Elmennek
ennek a férfinak a lakására. Az ilyen karakterek, mint a Mulya Hős és a
Tudálékos Bombázó vendéglátója, általában középkorúak, rébuszokban beszélnek,
titokzatosak, és rendkívül jó embernek tűnnek. Tehát a Tudálékos Bombázó és a
Mulya Hős megkérdezik a Mulya Hős apjának barátját, aki a Titokzatos Férfi,
hogy mit tud a Kottáról. Természetesen a Titokzatos Férfi mindent tud, hiszen a
Mulya Hős apjának legjobb barátja volt, ráadásul a Titkos Társaság egyik tagja. Kiderül, hogy a Kotta valójában egy kódolt
varázsige, amit még egy rejtélyes zeneszerző alkotott meg nagyon régen, aki egy
szabadkőműves társaságnak volt oszlopos tagja. Aki megfejti és felolvassa ezt a
varázsigét, 2007. október 26-án, amikor Hold a Kosban áll, és amikor éjfél van,
üvöltenek a farkasok, tisztán látszik a csillagos ég, és a Telihold, az
megkapja azt, amire a legjobban vágyik, megismeri Isten tudását, rájön a világ
keletkezésének titkára és övé lesz a világuralom. Ezt a Szörnyűséges Kottát titokban
kellett tartani a világ elől, hogy a Gonoszok nehogy megkaparintsák. Ez a Kotta
úgy került a Mulya Hős apjának birtokába, hogy ezt a kottát az apa egy ásatáson
találta Angliában. Egyből feltűnt neki, hogy milyen furcsán néz ki, ráadásul
nem is szoktak ásatásokon kottákat találni. Nem sokkal később az apa, talál még
ugyanazon az ásatáson egy csomó ősrégi, apokrif iratot, amikből megtudja, mert
megfejti őket -mivel egy ősi, letűnt nyelven írták őket-, hogy aki meg tudja
fejteni a rejtélyes kottát, és szövegét felolvassa 2007. október 26-án, amikor
Hold a Kosban áll, és amikor éjfél van, üvöltenek a farkasok, tisztán látszik a
csillagos ég, és a Telihold, az megkapja azt, amire a legjobban vágyik,
megismeri Isten tudását, rájön a világ keletkezésének titkára, és övé lesz a
világuralom. A régész ezek után nyugdíjba vonul, és alapít egy Titkos
Társaságot, aminek ő lesz a vezetője –a Nagymestere-, és ami arra rendeltetett,
hogy titokban tartsa a világ előtt e Szörnyű Hatalommal Bíró Kottát. És mivel a
Rend felesküdött arra, hogy akár élete árán sem engedi, hogy a Kotta rossz
kezekbe kerüljön, ezért a Kottát szuperbiztos, titkos helyre rejtik, méghozzá a
Nagymester íróasztalának legfelső, kulcsos fiókjába! Most már a Mulya Hős
tudja, hogy miért kellett meghalnia az apjának. Mert az nem akarta átadni a
Szörnyűséges Hatalommal Bíró Kottát. Miután a Mulya Hős mindent megtudott, azon
kezdenek el tanakodni a Tudálékos Bombázóval és a Titokzatos Férfival, hogy
vajon ki árulhatta el a Titkos Társaságot, és ők ketten most vajon hova
menekülhetnének, mert náluk van a Kotta. Ekkor hirtelen a Titokzatos Férfi
pisztolyt fog a Mulya Hősre és a Tudálékos Bombázóra és követeli, hogy adják át
neki a Kottát. Ekkor a Mulya Hősnek leesik a tantusz, hogy ez a férfi a Szemét
Alak, pont az apja legjobb barátja! A Mulya Hős nem akarja átadni a Kottát, de
a Szemét Alak leüti őt a pisztoly agyával, aztán megkötözi őt is, meg a nőt is,
végül lelép. Mikor a Mulya Hős magához tér, teljesen tanácstalan, hogy mit
tegyen. De akkor a Tudálékos Bombázó rájön, hogy hogyan szabadulhatnának ki
köteleikből. Mikor végre kiszabadulnak, úgy döntenek, hogy a Gonoszok után
erednek, hogy visszaszerezzék a Kottát, bár fogalmuk sincs, hogy azok merre
mehettek. A Mulya Hős felveti, hogy szóljanak a rendőrségnek, de a Tudálékos
Bombázó megindokolja neki, hogy miért ne. Ezek után kerítenek egy autót, és a
Gonoszok után erednek (bár nem tudják, hogy azok merre mehettek). Útközben a
Tudálékos Bombázó kijelenti, hogy ma van az az ominózus Telihold, úgyhogy a
Kottát ma estig meg kell fejteniük a Gonoszoknak, hogy felolvashassák. Isten
tudja, hogyan, de a Tudálékos Bombázó és a Mulya Hős megtalálják a Gonoszok
bázisát, ám ott elkapják őket. Arra kényszerítik szerencsétlen énektanárt és a
nőt, hogy fejtsék meg nekik a kódolt kottát, különben megölik őket. A Mulya Hős
és a Tudálékos Bombázó nem akarja megfejteni a Kottát, inkább meghal. Akkor
lenne igazán jó a film, ha hősi halált halnának a Kotta érdekében, mert lelőnék
őket. De ezért fölösleges lenne filmet forgatni. Addig-addig kínozzák
szerencsétlen férfit és nőt, míg azok nekiállnak megfejteni a kódot.
Összebeszélnek, hogyha meg is fejtik, akkor is egy saját maguk által kiötlött
verset fognak mondani a Gonoszoknak, hogy azok ne tudják megszerezni a
világuralmat. Tehát az énektanár Mulya Hős, és a
titkosírásszakértő-kriptográfus Tudálékos Bombázó nekiállnak megfejteni a
Kottát. És sikerrel járnak! Elolvassák az ősi nyelven írt szöveget, és gyorsan
kitalálnak egy másikat, amit beadnak a Gonoszoknak, mondván, ez az igazi
Kotta-szöveg. A Főgonosz zavartan néz rájuk, és gyanakszik, hogy átvágták, de
azért tesz egy próbát. Éjjel van. A Gonoszok magukkal viszik a Mulya Hőst és a
Tudálékos Bombázót az erdőbe, ahol üvöltenek a farkasok, tisztán látszik a
csillagos ég és a Telihold, és ahol a Főgonosz felolvassa az igazinak vélt
varázsigét. Nem történik semmi. Ekkor a Főgonosz már biztos abban, hogy
átvágták. Addig kínozza a Mulya Hőst és a Tudálékos Bombázót, amik azok be nem
vallják az igazi varázsigét. Ekkor a Főgonosz elkezdi mondani a varázsigét. És,
amikor a Főgonosz már majdnem a végére ér a varázsigének, akkor a Mulya Hős
váratlanul hátulról fejbe vágja egy pisztollyal. Ugyanis az történt, hogy
miközben a Főgonosz átszellemülten mondta a varázsigét, a Mulya Hősnek sikerült
kiszabadulnia, leütötte őreit. Ezután kiszabadítja a Tudálékos Bombázót is,
elveszi valamelyik őrtől a pisztolyát, és leüti a Főgonoszt. A Tudálékos
Bombázó ezután kihívja a rendőrséget, akik megérkeznek, és el akarják vinni a
Főgonoszt, de az, amikor magához tér, és rájön, hogy nem övé a világuralom,
efeletti bánatában főbe lövi magát. Ettől a borzalmas látványtól a Tudálékos
Bombázó hirtelen a Mulya Hős nyakába borul. A többi Gonoszt meg a Szemét Alakot
pedig elviszi a rendőrség. Eltelik két nap, amikor a Mulya Hőst látjuk, aki
–másodszorra is- úgy dönt, megsemmisíti a Kottát. Ekkor megint megjelenik a
Tudálékos Bombázó, aki kijelenti, hogyha megsemmisíti a Kottát, akkor a Titkos
Társaságot is fel kell oszlatni. A Mulya Hős elégeti a Kottát, majd feloszlatja
apja Titkos Társaságát. A következő képen pedig a Mulya Hős megy tengerparton,
naplementekor, kézen fogva, andalogva a Tudálékos Bombázóval, akivel az
események alatt egymásba szerettek… Na ez egy kicsit hosszúra sikeredett.
Elnézést. De ebbe a kategóriába tartoznak még a
kódfejtős filmek. Ezeket a kódokat is általában ősi nyelven írták, és
számítógépes programmal szokták őket megfejteni. Ha már megfejtették a Kódot,
akkor mindig valami egetrengető felfedezésre bukkannak. Természetesen erre a
Kódra fáj a foguk a Gonoszoknak is. A sztori hasonló, mint fent, a Kottánál,
azzal a különbséggel, hogy különös kódok miatt nem szoktak titkos társágokat
alapítani, és a Főhős, menekülése közben egy, a Kódot tartalmazó CD-t cipel
magával. Vannak még a thriller ill. akciófilm
kategóriába tartozó filmek, amik szintén érdekesek szoktak lenni, bár egy
részük idióta, és egykaptafára mennek. Ezek a filmek legtöbbször izgalmasak és
előfordul, hogy annyira gyorsan peregnek az események, hogy nem lehet őket
követni. Ha jól gondolom, két fajtájuk van. Az egyik fajtája általában elég véres és
többnyire bankrablós, maffiózós, fenyegetős, túszulejtős, váltságdíjkérős,
terroristás, robbantós, lövöldözős témájú. Sokféle alapsztori van, de íme egy
példa: a Főhőst megfenyegetik, hogyha nem szerez meg a Maffiának valamit, akkor
megölik a feleségét. A Főhős megijed, és elhatározza, hogy megszerzi a
Maffiának azt a valamit. Mondjuk 50 millió dollárt, vagy valami különleges
tárgyat. A Maffia biztosítékul arra, hogy a Főhős teljesíti követelésüket, és
nem szól a rendőrségnek, túszul ejti a férfi feleségét, és fogva tartja. Végül
a Főhős megszerzi azt a valamit, átadja a Maffiának, akik általában a legtöbb
ilyen témájú filmben elengedik a feleségét. Végül a Maffiát elfogja a
rendőrség, a Főhős pedig hurcolhatja a feleségét ezentúl a pszichiátriára. (Na
jó, a filmekben ez nem szokott lenni, ezt csak én találtam ki.) Szóval a Főhős
ezentúl boldogan él a feleségével, amíg meg nem hal. Ezeknek az akció-thriller
filmeknek több fajtája is van, ismétlem, a fent említett sztori csak egy példa
volt. Aztán vannak még a pszichothrillerek.
(legtöbbször 16 éven aluliaknak nem ajánlottak) Ezeknek a filmeknek egy rétege
-mint minden esetben- agyatlan kreálmány, ám a legtöbbjük elég ijesztő és
nyomasztó szokott lenni. Egy példa: adott egy átlagos amerikai
család, akiknek van egy gyerekük, az mindegy, hogy fiú-e vagy lány, de tény és
való, hogy a gyerekkel furcsa dolgok történnek. Pl.: látomásai vagy rémálmai
vannak, alva jár, nem létező emberekhez beszél, birtokában van a
telekinézisnek, tudja magát klónozni, stb. A rémült szülők nem tudják, hogy mi
történik a gyerekükkel, és hiába viszik pszichológushoz, az sem tud semmit
kezdeni vele. Az ilyen filmekben előfordulnak olyan gyerekek, akik
előszeretettel gyilkolnak is. Szóval az ilyen filmeknek nyomasztó, különös
hangulata van, és nem is mindig lehet érteni őket, a végüket meg pláne nem.
Legalábbis szerintem. Általában ki szokott derülni a film végére, hogy mi a
baja a gyereknek, de néha nem egészen tisztán. De az ilyen típusú filmekben
nemcsak gyerekeknek szoktak furcsa dolgaik lenni, hanem van olyan film is, ahol
egy nőnek vagy férfinak van vaj a fején, sőt ritkán egy egész városban
történnek bizarr dolgok. Az efféle filmekben olykor szoktak lenni szörnyek is, vagy
esetleg furcsa éjszakai lények. Na ezek a pszichothrillerek. Vannak még a jövőben játszódó, akciódús
thrillerek, amik általában szintén nem ajánlottak 16 éven aluliaknak. (Érdekes,
én megnéztem egy ilyen filmet még 15 évesen, és semmi bajom nem lett tőle,
pedig elég durva volt.) Ezek a filmek is látványosak szoktak lenni, bár ezt a
kategóriát nem tudom annyira kivesézni, mivel ilyen témájú filmből nem sokat
láttam. Ezek a filmek utópisztikusak, néhány fajtájukban csúcstechnika van,
megint másik fajtájukban pedig középkori körülmények. Ezek a középkori
körülmények attól szoktak kialakulni, hogy a globális felmelegedés hatására
megnőtt a világtengerek szintje, vagy becsapódott egy -esetleg több- meteorit,
ill. atombomba, kipusztítva a teljes földi életet, ám természetesen néhányan
életben maradnak, és középkori körülmények között próbálják tovább tengetni
életüket. De kiderül, hogy nem csak a főszereplők maradtak életben, hanem még
mások is, és ez előreláthatatlan következményekhez vezet. A csúcstechnikás filmekben
aztán minden van. James Bond a karórájába épített pisztolyával elmehet a
fenébe. Ezekhez a csúcstechnikás kütyükhöz képest a karórába épített pisztolyt
bármelyik bolha –ill. kínai piacon nevetségesen olcsón meg lehet kapni. A fantasy-filmeket tartalmilag széles
skálájuk miatt nem tudom kicsit sem általánosítani, csak azt tudom elmondani,
hogy sok jó fantasy filmet láttam –most biztos elfogultnak tartanak, mert
fantasy-rajongó vagyok-, de le kell szögeznem, hogy hülye, rossz, élvezhetetlen
fantasyk is vannak. Vannak még azok a bizonyos
katasztrófafilmek. Nem elég, hogy Földünk tele van problémákkal, ezeket a
filmekben még tovább viszik. Hogy mitől katasztrófafilm a katasztrófafilm? Mert
ezekben a filmekben a Földet közvetlen veszély fenyegeti. A katasztrófák
általában csak az Egyesült Államokat érintik, és ritkán a Föld többi országait.
De ha a katasztrófa a Föld többi országát is érinti, akkor nyugodtan
beszélhetünk arról, hogy a Földön az élet ki fog pusztulni. A katasztrófafilmekben a következők szoktak
történni: földrengés, beomlik egy alagút, tornádó, vagy cunami söpör végig egy
adott helyen, árvíz lesz, becsapódik egy vagy több aszteroida, kitör egy
vulkán, felrobban a Nap, ill. egy halálos kór szedi áldozatait. A film elején
felfedezik a közelgő tragédiát, de az illetékesek -némely filmben- nem hisznek
abban, hogy a baj be fog következni. Amikor pedig beismerik, hogy tényleg
közeleg a katasztrófa, akkor már –némelyik filmben- késő van. A lakosságot
evakuálni kell, stb. Amikor bekövetkezik a katasztrófa, akkor az első két
dolog, amit a kiömlő tenger elvisz, vagy földrengés ledönt, az a
Szabadság-szobor és a Golden Gate-híd. Az Egyesült Államok elnöke az ilyen
filmekben mindig maga a megtestesült jóság, aki megnyugtató beszédeket intéz a
néphez, és mindig nyugodt tud maradni. Amikor bekövetkezik a katasztrófa, akkor
az a filmben mindig nagyon látványos –ezt szeretem. Az ilyen filmekben is
mindig vannak hősök, akik –bármekkora is a katasztrófa-, segítenek az
embereknek, és –ha még nem következett be a baj, akkor az utolsó pillanatban
megakadályozzák azt. Tehát ők a Hősök, akiket a film végén többnyire tömegek
éltetnek, és akik a film végén megkapnak az elnöktől valamilyen kitüntetést, és
mindig érzelgős jelenetekbe keverednek a családjaikkal. Hátra vannak még az ufós, földönkívülis
filmek. Ezeknek a filmeknek ez a lényege: jönnek a rejtélyes földönkívüliek,
akik kegyetlenek, megszállják a Földet, megölnek egy csomó embert, és iszonyú
ijesztően néznek ki. Az emberi fegyverek nem hatnak rájuk, ezért úgy tűnik,
elpusztítani sem lehet őket. De el lehet! Láttam két olyan filmet is, amiben
végül elpusztultak a földönkívüliek. Az egyikben a földönkívülieknek egy
hatalmas kör alakú járgánya volt, ha jól emlékszem, akkor az a kör alakú
járgány több száz méteres átmérővel rendelkezett. És nem lehetett
felrobbantani, mert volt egy saját, láthatatlan védőpajzsa. A végén úgy
sikerült megsemmisíteni, hogy egy zseniális informatikus készített valami
számítógépes kódot, amit átküldött az UFO-ba, mire annak megsemmisült a
védőpajzsa, és így a végén fel tudták az emberek robbantani. Így aztán az
óriási szerkezet szétroncsolódva zuhant a földre. (Mert eddig állt a levegőben.
És anyahajóul szolgált sok kicsi –repülő- UFO-nak.) Valaki azt mondta nekem,
hogy tiszta képtelenség, hogy az az informatikus a speciális kódjával tönkre
tudta tenni annak a szuperbiztos UFO-nak a védőpajzsát! És igaza is van!
(Bennem ez eddig fel sem merült.) A másik földönkívülis-megszállós filmben
már jóval reálisabb a földönkívüliek elpusztulása. Mondjuk, ez egy könyvnek a
filmadaptációja. A földönkívüliek azért pusztultak el, mert a szervezetük nem
volt felkészülve az oxigénre, vízre, és más földi anyagokra, amik nekünk az
életterünk. Ezért ha úgytetszik, a földönkívüliek toxikus sokkban haltak meg. Nekem
tetszik ez az ötlet. És itt az utolsó kategóriám: az amerikai
vígjátékok. No comment. Igen, vannak köztük tényleg jók, de a többségük iszonyú
kreténség és nem is humoros. Legalábbis, nekem, nekünk európai embereknek nem
az. Nekem, nekünk más a humorunk. A legtöbb amerikai vígjáték bőg a
hülyeségtől, és attól, hogy mennyire primitív. Bár azt el kell ismernem, hogy a
történeteik nem is mennek annyira egykaptafára. És, most felmerül a kérdés: Vajon miért
írtam én meg ezt? Ez jó kérdés. Magam sem tudom. Egyszerűen
hobbiból, szórakozásból. Megszállt az ihlet és kész. Elegem lett az idióta
amcsi filmekből. De ez még nem zárja ki azt, hogy még nem fogok további
életemben idióta amcsi filmeket nézni… Mert kikapcsolódásnak és szórakozásnak megfelelnek.
Csak mély mondanivalót ne keressünk bennük. Legalábbis a legtöbbjükben. Ezzel zárom soraimat: ha valaki a fent
említett filmtípusok közül meg akar egy jobbat nézni, akkor kérdezzen meg, mert
–lakatlan szigetes filmeken kívül- párat tudok ajánlani.
2007., szeptember |
Copyright MyCorp © 2024 |